نتایج جستجو برای عبارت :

ستایش خداوند عزوجل – صحیفه سجادیه

بسم الله الرحمن الرحیم
یافارس الحجاز ادرکنی الساعه العجل
در کتاب ثواب الاعمال وعقاب الاعمال چنین آمده است
امام باقر علیه السلام نقل مى نمایند که رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمودند: خداوند عزوجل مى فرماید: کسى را که در اسلام از پیشواى ظالمى که از جانب خداوند عزوجل نیست اطاعت کند، حتما عذاب مى کنم ، گرچه انسان نیکوکار و با تقوایى باشد و هر کسى که در اسلام از پیشواى هدایتگرى که از اطراف خداوند عزوجل باشد اطاعت کند، حتما او را مى بخشم ، گرچه خو
هوحضرت وصی امام امیرالمؤمنین علی علیه السلام:هیچ کس ایمان را به حد کمال خویش نمی رساند تا آنکه مرا به عمق معرفتم بشناسد. پس آنگاه که مرا به این معرفت شناخت ، هر آینه خداوند قلب او را با ایمان آزموده ، سینه اش را برای اسلام گشاده ساخته و عارفی روشن بین گردیده است و هر کس که از شناخت آن کوتاهی نمود و به آن نرسید ، شک کننده و تردیدگر است. معرفت من به نورانیت معرفت خداوند عزوجل است و معرفت خداوند عزوجل ، معرفت من به نورانیّت است.حدیث معرفت به نورانی
و نیز حضرت ع  صادق ع شیعیان ما انهایی  هستند که هر گاه تنهاباشند ذکر خدا بسیار کنند و 3 ونیز اانحضرت ع فرمود رسولخداص فرمود هرکه ذکر خدای عزوجل را بسیار کند خداوند اورا دوست دارد وهرکه  ذر ذکر خدا را بسیار کند وبرای او دو براعت یعنی منشور ازادی نوشته شود یکی بر امت از دوزخ و دیگری براعت از نفاق ودروریی  4 حضرت صادق ع فرمود  تسبیح فاطمه زهرا ع از جمله ذکر بسیاری است که خدای عزوجل فرموده است وخدا را یاد کنید یاد کردن بسیر سوره احزاب ایه 41  و نیز م
امام حسن عسکری علیه السلام در روایتی ناب و زیبا خطاب به غافلانی چون بنده میفرماید:«انّ الوصول الی اللّه عزّوجلّ سفرٌ لا یُدرَک الّا بامتِطاء اللّیل»وصال به خداوند عزوجل سفری است که جز با مَرکَب راهوارِ «شب زنده داری» به دست نمی‌آید....اساتید سلوک میفرمایند که حقیقت آنوقت بر جان ما طلوع میکند که خیالات و خواطر و افکار پراکنده از صحنه‌ی دل زدوده شود، و بهترین وقت برای این هدف، سکوت نیمه شب است و لذا سفارش اهل بیت و بزرگان همیشه به شب زنده دار
زهری گوبد از حضرت علی بن الحسین ع پرسیبد  ند بهترین کردارها در نزد خداوندچیست فرمو د کرداری پس از شناختن خدای عزوجل وشناختن پیغمبرش ص بهتر از بغض دنیا نیست زیرا که برای ان شعبه های بسیاری است وبرای گناهان  نیز شعبه هایی   است پس اول چیزی که بوسیله ان نافرمایی خداوند شد کبر بود وان گناه شیطان بود انهنگام که سرباز زد وتکبر ورزید واز کافران شد سپس حرص است وان گناه ادم وحوا ع بود انهنگام که خداوند عزوجل باندو فرمود بخورید  از هرجا که خواهید  و
حضرت صادق ع  فرمود هیچ چهل نفر  مردی برای دعا نزد هم اجتماع نکنندو خدای عزوجل را در کاری نحوانند  و دعا نکنند جز اینکه خداوند  دعای انها را مستجاب کند  پس اگر چهل نفر نبودند  و چهار نفر بودند نزدهم جمع شوند و ده. بار خدای عزوجل را بخوانند دعایشان  را اجابت کند واگر چهار نفر  هم نباشند یک نفر باشد. چهل مرتبه   خدا را بخواند پس خدای عزیزجبار برای. اواجابت کند تو ضیح پیش ار این گذشت  که دعا کردندر پنهانیهفتاد برابر یا بیشتر. از دعاهای  اشگار  اس
حضرت صادق  ع  همانا خدای عزوجل فرماید هر که بسبب ذکر من از. در خواست وپرسش از من سر گرم شود بطوری که در خواست و حاجت خود را  فراموش  کند باو بدهم بهتر از انچه  میدهم بانکس که از من درخواست  کند  وذکر  من اورا سر گرم نکرده ونبز انحضرت ع فرمود همانا بنده ای. بخدای عزوجل حاجتی دارد و به ثنای و ستایش بر خدا و صلوات بر محمدو وال محمد شروع کند تا اینکه حاجت خودرافراموش کند و سر گرم نای بر خدا وصلوات شود پس خداوند حاجت اورا بر اودد بی انکه در باره ان در
 حضرت صادق ع  فرمود همانا خدای عزوجل فرماید هر که بسبب ذکر من در خواست و پرسش از من سر گرم شود بطوری که در خواست و حاجت خودرا فراموش کند باو بدهم بهتر از انچه میدهم بانکس که از مندر خواسک کند و ذکر من اورا سر گرم نکرد حدیث 2 ونیز ان حضرت ع فرمود همانا بنده ای بخدای عزوجل حاجتی دارد و ثنای و ستایش بر خدا وصلوات بر مجمد وال محمدشروع کند تا ابنکه حاجت خودرا فراموش کند و سر گرم ثنای بر خدا و صلوات شود پس خداوند حاجت اورابر اورده بی انکه درباره ان در خ
 حضرت صادق ع فرمود شیعیان  ما انهایی هستند که هر گاه تنهاباشند ذکر خدا بسیار کند 3 حدیث ونیز انحضرت ع فرمود دسولخداص فرموده هرکه ذکر خدای عزوجل را بسیار کند خداوند اورا دوست دارد و هرکه ذکر خدا را بسیار کند برای او دو برایت یعنی منشور ازادی نوشته شود یکی برایت از دوزخ و دیگر برایت از نفاق و دورویی  4 حدیث حضرت صادق ع تسبیح فاطمه  زهرا علهماالسلام از جمله ذکر بسیاری است که خدای عزوجل فرموده است و خدا را یاد کنید یاد کردن بسیار سوره احزاب ایه 41
بشربن غالب  اسدی از حضرث حسین بن علی  ع حدیث. کند که فرمود هر کس یک  ایه از کتاب خدای عزوجل را در نمازش در حال ایستاده  بخواند در برابر هر حرفی خداوند  صد حسنه برایش بنویسدو اگر در عیر از نمار بحوابد بهر حرفی ده. حسنه بنویسد  واگرفران،  گوش دهدبهر حرفی یک حسنه برایش بنویسداگر فران  را  شبانه ختم  کند فرشتگان تا صبح. برای او رحمت فرستندو یک دعای مستجاب شده نزد  خداوند دارد و این دعا یا ختم فران برای او بهتر. است  ار انچه  میان زمین  اسمان. است 
حضرت باقر ع خدای عزوجل از مبان. بندگان.  مومنش ان بنده ای را دوست داردکه بسیار دعا. کند پس بر. شما بدعا از هنگام سحر تا زدن افتاب زیرا ان هنگامی است که درهای اسمان در ان باز گردد و روزیها در ان تقسیم شود وحاجتهای بزرگ بر اورده شود 10 عمر بن اذینه گوید  شنیدم از حضرت  صادق ع که میعرمود همانا در شب ساعتی است که درک نکند انرا بنده مسلمانی که در ان نماز گزادده وخدای عزوجل را در ان ساعت بخواند و بدرگاهش دعا کند جر اینکه اجابت شود و دعایش مستجاب گردد  و
 
درست است که از امیر مؤمنان نقل شده است:
«خوش ندارم مردی را ببینم که اثر سجده بر پیشانی‌اش نیست.» [الأصول‌الستةعشر، ص۱۲۳]
اما این اثر باید واقعاً بر اثر عبادت و سجده بسیار باشد نه چیز دیگر!
به روایت زیر توجه کنید...
 
...عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ عَلِیٍّ ع:
«أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص أَبْصَرَ رَجُلًا قَدْ دَبِرَتْ جَبْهَتُهُ فَقَالَ لَهُ النَّبِیُّ ص: «مَنْ یُغَالِبْ عَمَلَ اللَّهِ یَغْلِبْهُ وَ مَنْ یَهْجُرِ اللَّهَ عَ
 ابوولادحناط گوید ار امام صادق ع پرسیدم خداب عزوجل که فرمایدو پدر و مادر احسان کنید 23سوره 17 این احسان چیست فرمودا حسان اینستکه با انها نیکو معاشرت کنی و انها را مجبور نکنی که چیزیراکه احتیاج از تو بخواهند اگر چه بی نیاز باشند بلکه باید اظهار نکرده وظیعه خودرا انجام دهی مگر خدای عزوجل نمیفرمایدو هر گز به نیکی نرسیدمگر از انچه  دوست دارید انفاق کنید92سوده 3
امام صادق ع فرمود هیچ مسلمانی ار برادرمسلمانش درراه خدا وبرای خدا دیدن نکند جز انکه خدای عزوجل فریادش زند ای زایرخوش باش و بهشت برابت خوش باشد امام باقر ع عرمود خدای عزوجل را بهشتی است که جزسه کس واردش نشوند  مردیکه بر زیان خود بحق. حکم کند و مردیکه برادر مومنش را برای خدا زیارت کند و مردیکه برای خود برادر مومنش را بر خودترجیح دهد
{اهمیت و چرایی دعا برای ظهور - شماره 28}
 
هل مِن مُعین...
 
حضرت صادق(ع) میفرمایند: هیچ چهل نفری براى دعا نزد هم اجتماع نکنند و خداى عزوجل را در کارى نخوانند و دعا نکنند جز اینکه خداوند دعاى آنها را مستجاب کند، پس اگر چهل نفر نبودند، و چهار نفر بودند، نزد هم جمع شوند و ده بار خداى عزوجل را بخوانند خداوند دعایشان را اجابت کند، و اگر چهار نفر هم نباشند و یک نفر باشد که چهل مرتبه خدا را بخواند پس خداى عزیز جبار براى او اجابت کند.
(اصول کافی، ج ٤، ص ٢٤١)
 حضرت صادق ع فرمود هر اینه خدواند بخاطر انکسیکه نماز میخواند از شیعیان ما  بلا زا دفع کند از انکسکه نماز نمبخواند از شیعیان ما واگر همگی نماز را ترک کنند هر اینه همگی انها هلاک شوند و خداوند بخاطر انکه زکاه دهد از شیعیان ما دفع کند از انکه زکاه نمی پردازد و اگر همگی زکاه ندهند هلاک. گردند  همانا خداوند بخاطر انکه از شبعیان ما حج کند از انکه حج نکند بلارا دفع کند و اگر بترک حج اتفاق کنند هر اینه هلاک شوند و اینست گفتار خدای عزوجل واگر نبود بر ک
امام صادق ع فرمود همانا مومن  ببرادرش تحفه میدهم  گعتم چیست  فرمودمانند مانند جای نشتن متکا خوراک و پوشاک و سلام پس بهشت برای  پاداش او گردن کشد  خدای عزوجل ببهشت وحی فرماید که من طعام ترا بر اهل  دنیا ساختم مگر بر پیغمبر ووصی. پیغمبر و چون روز قیامت خدای عزوجل ببهشت وحی کند که دوستانم را در برابر  تحفهایشان  پاداش ده پس غلمان  وحوریانی بیرون ایند  که طبقهایی که از مروارید سر پوش داردهمراه داشته باشند چون انهابدوزخ و هراسش نگرند و  بهشت را
امام باقر ع درباره قول خدای عزوجل و بمردم سخن نیکو گویبد فرمود بهتربن سخنیکه دوست دارید مردم در باره شما گویند درباره مردم بگویید. امام. صادق ع در باره قول خدای عزوجل  وخدا مرا مبارک ساخت هر گجا باشم فرمود یعنی سود مند. ساخت رسولخدا ص فرمود احترام گذاشتن بمسلمان مو  سفبد از جمله تجلیل  خداست
به نام خداوند رنگین کمان
خداوند بخشنده و مهربان خداوند گل های رنگا و رنگخداوند پروانه های قشنگ خداوند ماه و خداوند آبآفرینندگارِ نور و آفتاب خداوند دریا و باد و بارانخداوند بخشنده ی مهربان خداوندی که از همه برتر استکه او اولین بوده و آخر است خدایا به ما مهربانی بدهدلی بزرگ و آسمانی بده دلی صاف باشد و زلال تر از آبدلی پر نور باشد و گرم چون آفتاب
 
 سعید فلاحی (زانا کوردستانی)
حضرت صادق ع فرمود همانا خدای عزوجل فرماید همانا خدای  عززوجل فرماید  هرکه بسبب ذکر من از درخو است و پرسش از من سرگرم شود  بطوریکه در خواست و حاجت خودرا فراموش کند باو بدهم بهتر از انجه میدهم بانکس که از من د.خواست کند  وذکر من اورا یر گرم تکرده. 2 ونیز انحضت ع فرمود همانابنده ای بخدای عزوجل حاججتی دار  وبه ثناوستایش  بر خدا و صلوات شود پس خدا وند حاجت اورابر اورد بی انکه در باره ان در خواستی کرده باشد 
حضرت باقر فرمودقران خوانان سه گروهند یکی انکه قران خواند و انرا سرمایه کسب خود کند و پادشا هان را بدوشد بمردم بزرگی بفروشند ودیگر مردیست که قران را بخواند و حروف انرا نگهداری کند یعنی سود جویی از ان منتفع گردد ودر سایر اوقات پشت سر اندازد  چنانکه شخص سواره جام ابش را پشت سرش میاویزد و مانند این کلام در کتاب دعا باب صلوات گذشت مراججعه شود خداوند امثال اینان را در قران خوانان زیاد نکند دیگر مردی است که قران خواند وداروی قران را بردل دردمندش ن
امام رضا ع میفرمود مومن مومن حقیقی نباشد مگر زمانیکه سه خصلتو رو ش در او بوده باشد  روشی اپروردگارش وروشی از پیغمبرش وروشی از ولی وامامش اما روش پرودگارش نگهداری راز خود است دای عزوجل فرماید خدا عالم بغیب است وکسیرا برقیب خود اگاه نکند جز رسولی را بپسندد26 سوره 72 و اما روش پیغمبر خوش رفتاری با مردم است زیرا خدای عزوجل پیغمبرش ص را بخوشرفتاری ا مددم دستور داد فرموده است گذشت را پیش گیر و به نیکی دستور ده 199 سوره 7 اماروش امامش صبر کردن در زمان ت
#حدیث_مهدوی
امام مهدی از دیدگاه امام صادق(ع)
«اقرب ما یکون العباد من الله عزوجل و ارضی ما یکون عنهم، اذا افتقدوا حجة الله عزوجل، فلم یظهر لهم و لم یعلموا بمکانه، و هم فی ذلک یعلمون انه لم تبطل حجج الله عنهم و بیناته. فعندها فتوقعوا الفرج صباحا و مساءا، و ان اشد ما یکون غضب الله تعالی علی اعدائه اذا افتقدوا حجة الله فلم یظهر لهم، و قد علم ان اولیائه لا یرتابون. و لو علم انهم یرتابون لما غیب عنهم حجته طرفة عین، و لا یکون ذلک الا علی رأس شرار الناس
مردی به نام نجیح روایت کرده که گوید: حسن بن علی (علیه‌السّلام) را دیدم که غذا
می‌خورد و سگی نیز در پیش روی او بود که آن حضرت هر لقمه‌ای که می‌خورد لقمه دیگری
همانند آن را به آن سگ می‌داد. من که آن منظره را دیدم به آن حضرت عرض کردم: اجازه
می‌دهی من این سگ را با سنگ بزنم و از سر سفره شما دور کنم؟ در جواب من فرمود: «دعه
انی لاستحیی من الله (عزّوجلّ) ان یکون ذو روح ینظر فی وجهی و انا آکل ثم لا اطعمه؛
او را بحال خود واگذار که من از خدای (عزّوجلّ) شرم
حضرت صادق ع فرمود هر که صد ایه از قران در شب در نمازی بخواند یعنی در یکی از نمازهایی که در شب میخوا
اند ظاهرا از نماز های نافله ایست که از اول شب تا صبح میخوانند یا جداگانه دو رکعت نماز بخواند و این صد ایه را در ان بخواند خدای عزوجل برای او عبادت یکشب را ثبتت کند و هرکس دویست ایه در غیر از نماز خواند فران در روزقیامت   باخصومت نورزد ودر باره ضایع گذاردنش و روی بر تافتن از ان شکایت از او نکند وهرکه در شبانه روز  در نماز روز شب پانصدایه بخواند خدا
خدای عزوجل راهای  هدابت را به بندگانش خبر داده ودر ان راههابر ایشان چراغ بر افراشته  ودستور داده  که چگونه راه پیمایند و فرموده ه. و ایمان مانا من امرزینده کسی باشم که توبه کند وایمان اورد و عمل صالح نماید وانگا هدایت 83 سوره  3 وفرمود و خدا فقط از پر هیز گاران میپذید پس هرکه خدای عزوجل را نسبت بانچه امرش  فرموده پرهیز کار باشد همان خدای عزوجل را با ایمان بانچه  محمد. صلی الله  علیهو اله اورده ملاقات. کند. هیهات. هیهات که مردمی از  دست رفتند وم
امام رضا ع فرمود بخدا خوش گمان باشید زیرا خدای عزوجل میفرماید من نزد گمان بنده  مومگ خویشم اکر گمان او خوبست  رفتار من خوب واگر بد است رفتار من هم بد است  رفتار من بد باشد 4 سفیان بن عیینه گوید شنبدم امام صادق ع فرمود حسن ظن بخدا اینستکه بغیر خدا امیدوار نباشی و جز از گناهت نترسی1 موسی بن جعفر  ع بیکی از فرزندانش فرمود پسر جانم همواره کوشش کن مبادا خودت را در عبادت و طاعت خدای عزوجل بی تقصیر دانی زیرا خدا چنانکه شایسته است پرستش نشود 
هشام بن سالم گوید حضرت صادق ع فرمود ایا طولانی بودن بلااز کوتاهی ان میشناسیدو میفهمید چه بلایی کوتاه است  عرضکردم نه. فرمود چون در هنگام بلا.بکسی از شما.الهام شد  دعا کند بدانید که بلا کوتاه است  و مدت ان سپری شد 2 ابو ولاد گوید حضرت موسی بن جعفرع  فرمود هیچ بلایی. بربنمن نازل نشود که خدای عزوجل بدو الهام دعاکند جز اینکه بزودی ان بلا   بر طرف شود و هیچ بلایی بر بنده مومن  نازل نگردد که از دعاکرون حودداری کند حز اینکه ان بلا  طولاتی است پس هرگا
برید عجلی گوید از امام باقر ع در باره قول خدای عزوجل و همانا تو بیم دهنده ای و برای هر گروهی رهبریست  پرسیدم فرمود رسولحدا ص بیم دهنده است ودر هر زمانی یکی از اهلبیت رهبریست که مردم را بانچه پیغمبر از طرف خدا اورده رهبری کند دهبران. بعداز پیغمبر اول علی ع است و پس ازاو او اوصیا اش یکی پسازدیگری  1 فصیل گوید از امام صادق ع راجع بقول خدای عزوجل 7 سوره 13 و هر گروهی را  رهبریست  پرسیدم فرمود هر امامی رهبر است در دورانیکه  در میان مروم است  رهبر مردم
 امام صادق ع فرمود هرکه خاشاکی از چهره برادر مومنش بر گیرد خدای عزوجل برابش ده حسنه نوبسد و هر که بچهره. برادرش تبسم کند یک حسنه برای او است  امام صادق ع فرمود. هر که ببرادرمومنش تبسم کند مرحبا گوید خدای تعالی تا روز قیامت برابش مرحبانوبسد شرح مرحبا کلمه ایست که در اغت عرب برای خوش امد و اظار سرور و حوسحالی از ملافات شخصی گفته مبشودو فرمود نزد برادر مسلمانش رود و اورا گرامی دارد همانا خدای عزوجل را گرامی داشته است
ابو بصیر گوید راجع به همین ایه سوره تحریم ایه 8 معنای  ان چیست  فرمود ان گناهی. استکه هر که در ان باز نکردد  عرضکردم کدامیک از ما هست که باز نگرد د عرضکردم  کدامیک از ما هست که باز نکردد فرمود ای ابامحمد همانا خداوند  از میان بنگانشدوست دارد انکس راکه در فتنه گناه واقع شود وبییارتوبه کند. ابن ابی عمیر از برخی از اصحاب  در حدیثی مرفوع که سندش بمعصوم رسد حدیت کردهکه فرمود خدای عزوجل بتوبه کنندگان سه خصلت داده استکه اگر یکیار انهارا بتمامی اهل ا
ائمه گمراهی و هدایت در قرآن کیستند؟!
شیخ مفید رضوان الله علیه روایت کرده است:
محمد بن الحسن، عن محمد بن الحسن الصفار، عن أحمد بن محمد بن عیسى، عن محمد بن سنان، عن طلحة بن زید، عن جعفر، عن أبیه علیهما السلام قال: الأئمة فی كتاب الله إمامان قال الله عزوجل: " وجعلناهم أئمة یهدون بأمرنا " لا بأمر الناس یقدمون أمر الله قبل أمرهم وحكم الله قبل حكمهم قال تعالى: " وجعلناهم أئمة یدعون إلى النار " یقدمون أمرهم قبل أمر الله وحكمهم قبل حكم الله ویأخذون بأهو
علی بن الحسین ع فرمود هر که مومنی را ازگرسنگی سیر کندخدایش از میوه های بهشت خوراند و هرکه مومن تشه یی را اب دهد  خدابش از شراب  بهشتی سر بمهر بنوشاند  6. امام صادق ع  هرکه مومنی اطعام کند تا سبر شود هیچ یک از مخلوق. خدا اجر اخروی اورا نداند نه فرشته نه پبغمبرمرسل جز خداوند پردردگان جهانیان سپس فرمود از اسباب امرزش اطعام کردن مسلمان گرسنه است انگاه  قول خدای عزوجل را تلاوت فرمود و باطعام کردن یتیم خویشاوند یا مستمند خاکنشین در روز فحطی و گرسنگ
امام صادق ع فرمود رسولخدا ص فرمود هیچ مو منی نیست که برای مردان مومن و زنان مو منه دعا کند جز اینکه خدای عزوجل باو باز گرداند مانند آنچه را برای ایشان دعا کرده است  بشماره هر مرد مومن وزن مو منه ایکه از آغاز روزگار در گذشته یا تا روز قیامت بدنیااید و همانا بنده ای باشد که در روز قیامت دستور دهند که اورا بدوزخ برند و اورا بدانسو کشند پس مردان مومن و زنان مو منه گویند این است آنکه برای ما دعا میکردیم شفاعت مارا در بارها و بپذیر  و اورا بدوزخ مبر خ
وکمتر چبزیکه بنده بواسطه ان.،،گمراه شود اینست که حچت خدای تعالی و گواهش را بر بنده گانش نشناسد یعنی انکس را که خدای عزوجل دستور داده بفرمانبردایش داده وولایتش را فرض وواجب فرموده سلبم گوید من عرضکردم ای امبرالمو منان انان یعنی حجت وگواهان را برایم توصبف کن فرمود انها کسانی هستند که خدای عزوجل انها را قرین خود و پیغمبرش ساخت و فرموده است وای انانکه ایمان اورده اید خدا ورسول والیای امر خود را فدمانبرید سوره نساایه 59 عرض کردم ای امیرمومنان خ
{اهمیت و چرایی دعا برای ظهور - شماره 33}
 
وسیله ای به سوی خداوند متعال
 
خدای عزوجل فرمان داده که به سوی او وسیله گرفته شود، آنجا که فرموده: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَةَ
وَجَاهِدُوا فِی سَبِیلِهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ. "اى کسانى که ایمان آورده‌اید، از خدا بترسید و به او تقرب جویید و در راهش جهاد کنید.
باشد که رستگار گردید." (سوره مائده، آیه ٣٥)
در این آیه سه چیز سبب رستگاری و نجات معرفی
امیرالمونین صلوات الله فرمود بر هر بنده یی چهل پرده کشبده تا وقتی چهل گناه. کبیره  مرتکب شود چون مرتکب چهل کبیره شد پرده ها از او برداشته. شود انگاه خدا بان فرشته ها وحی فرماید که بنده ام را با بالهای خود بپوشانید  فرشتگان اورابا بالهای. خودبپوشانند. سپس ان بنده کار زشتی را نگذارد جز انکه مرتکب شود تا انجا که با ارتکاب زشتکاری میان مردم ببالد  انگاه فرشتگان گویند پرورد گارا این بنده تو هر عملی را مرتکب میشود و ما اگر وما از کرداراو خجالت میکش
حَدّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ القَاسِمِ بْنِ عبیدٍ مُعَنعَناً عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ أَنَّهُ قَالَ: إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ اللَّیْلَةُ فَاطِمَةُ وَ الْقَدْرُ اللَّه‏ … وَ قَوْلُهُ‏ وَ ما أَدْراکَ ما لَیْلَةُ الْقَدْرِ * لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ یَعْنِی خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ مُؤْمِنٍ وَ هِیَ أُمُّ الْمُؤْمِنِینَ».
ترجمه:
محمد بن قاسم بن عبید با سند از امام صادق(علیه السلام) روایت کرده که در تفسیر
 فضیل بن یونس گوید حضرت ابو الحسن ع فرمود بسیار بگو بار خدایا مرا از عاریه داران ایمان قرار مده واز تقصیر ببیرون مبر عرض8کردم معنی عاریه داران را میدانم که مردی دین را بطور عاریه میگیرد و سپس از ان خارج میشود چون دینش مستقر و ثابت نبوده پس از اندکی کافر وبیدین شود معنی مرا از تقصیربیرون مبر چیست فرمود هر عملی که بمقصد خدای عزوجل میکنی  خودر ا در ان مقصر  شناس زیرا مردم همگی در اعمال خویش میان خود و خدا مقصرند جز انکه را خدای عزوجل نگهداریکند
به نام خداوند شعر و غزل                    به نام خداوند عزوجل
به نام خداوند شعر و غزل                    خداوند روزی ده بی مثل
منت خدای را عزوجل که طاعتش موجب قربت است و به شکر اندرش مزید نعمت. هر نفسی که فرو می رود ممد حیات است و چون بر می آید مفرح ذات. پس در هر نفسی دو نعمت موجود است و بر هر نعمتی شکری واجب.
از دست و زبان که برآید                    کز عهده شکرش به درآید
اعملو آل داود شکرا و قلیل من عبادی الشکور
بنده همان به که ز تقصیر خویش                 
دعای "یا من اظهر الجمیل" معرفی شده توسط حجت الاسلام فرحزاد در برنامه سمت خدا:
علامه مجلسی(رض) از کتاب عده الداعی نقل می کند که عمربن شعیب می گوید جدم از پیامبر بزرگوار اسلام شنید که
روزی حضرت جبرئیل بر من نازل شد درحالی که شادمان و خندان بود  بر من سلام کرد و من نیز جواب سلام  او را دادم و گفتم علیکم السلام یا جبرائیلجبرائیل(ع) عرض کرد همانا خداوند عزوجل هدیه ای برای تو فرستاده و آن کلماتی از گنجهای بهشت است که خدا به تو کرامت فرموده است. گفتم آ
 
سَأَلَ رَجُلٌ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ ع فَقَالَ: یَا ابْنَ‏ عَمِ‏ خَیْرِ خَلْقِ‏ اللَّهِ‏ عَزَّ وَ جَلَّ! مَا مَعْنَى مَدِّ عُنُقِکَ فِی الرُّکُوعِ؟ فَقَالَ: «تَأْوِیلُهُ آمَنْتُ بِاللَّهِ وَ لَوْ ضُرِبَتْ عُنُقِی.»
 من‌لایحضره‌الفقیه، ج‏۱، ص۳۱۱
 
مردی از امیر مؤمنان (علیه‌السلام) پرسید:
ای پسرعموی بهترین مخلوقات خداوند عزّوجلّ! معنای این‌که در رکوع گردنت را می‌کشی، چیست؟
حضرت فرمودند:
«تأویلش این است: به خداوند ایمان دارم، حت
#حدیث_مهدوی 
امام کاظم(ع)
«یغیب عن ابصار الناس شخصه و لا یغیب عن قلوب المومنین ذکره، و هو الثانی عشر منا، یسهل الله له کل عسیر و یذلل له کل صعب و یظهر له کنوز الأرض و یقرب له کل بعید، و یبیر به کل جبار عنید، و یهلک علی یده کل شیطان مرید. ذاک ابن سیدة الاماء الذی یخفی علی الناس ولادته، و لا یحل لهم تسمیته، حتی یظهره الله عزوجل، فیملأ به الأرض قسطا و عدلا، کما ملئت جورا و ظلما».
«شخص او از دیدگان ناپدید می شود ولی یاد او هرگز از خاطره ی مومنان فرامو
#حدیث_مهدوی 
امام کاظم(ع)
«یغیب عن ابصار الناس شخصه و لا یغیب عن قلوب المومنین ذکره، و هو الثانی عشر منا، یسهل الله له کل عسیر و یذلل له کل صعب و یظهر له کنوز الأرض و یقرب له کل بعید، و یبیر به کل جبار عنید، و یهلک علی یده کل شیطان مرید. ذاک ابن سیدة الاماء الذی یخفی علی الناس ولادته، و لا یحل لهم تسمیته، حتی یظهره الله عزوجل، فیملأ به الأرض قسطا و عدلا، کما ملئت جورا و ظلما».
«شخص او از دیدگان ناپدید می شود ولی یاد او هرگز از خاطره ی مومنان فرامو
 پس پیغمبر ص خودرا بصبر ملزم ساخت تا انها تجاوز کردند و خدای تبارک وتعالی را بزبان اوردند و اورا تکذیب کردند پیغمبر ص در باره خودم و خاندان و ابرویم صبر کردم ولی نسبت ببد گفتن معبودم صبر ندارم خدای عزوجل نازل فرمود که ما اسمانهاو زمین  فضارادر شش روز افریدیم و هیچ  خستگی بما نرسد و انچه. میگویند  صبر کن 38 سوره 5 پس  پیغمبر ص در همه احوال صبر کرد تا بامامان از عترتش باو مژده ودادند و انهارا بصبر معرفی کردند و خدا جل وثنا فرمودچون  صابر بودند و
امام صادق ع  فرمود هر که در باره بگوید انچه دو چشمش دیده ودو گوشش شنیده پس او از کسانی استکه خدای عزوجل در باره انها فرموده همانا انانکه دوست دارندفراوان یا فاش شود فحشا در باره انان که ایمان اورده اندایشانرا است  عذابی وردناک سوره نور ایه 18  شرح مجلسی ره گوید مقصود اینستکه مورد ایه تنهابهتان نیست بلکه شامل حقی هم که دبده و شنبده است مبشود  داودبن سرحان گوید از حضرت صادق ع ار غیبت پرسیدم که چیست  فرموداینستکه در باره برادرت در دین او بگو یی
امام. صادق ع باصحابش میفرمود از خدا پروا کنبد و براددانی خوش  رفتار باشید در راه خدا باهم. دوستی کنید و پیوستگی داشته.  باشید و مهر ورزبد بدیدار وملاقات یگدیگر   روید و امر ولایت. مارا مذاکره کنید وانهارا زنده دارید 2 وفرمودبا یکدبکر پیوستگی.  و خوش. رفتاری  و مهر وورزی داشته باشید وبرادرانی نیکو کار باشید  چنانکه خدای. عزوجل  دستورتان داده 3. و 4  وفرمود با یکدیگر  پبوستگی و خوش. رفتاری و مهر ورزی.   و عطوفت  داشته باشید  فر مود. با یگدیگر پی
   پروردگار،یک کلمه اما نه یک کلمه ی ساده ، نامی است که برای به زبان آوردنش به شهامت نیاز است .گاهی در زندگی به تصاویر و صدا هایی دقت می کنیم که به ما درس زندگی می دهد.
صدای بارش باران،همان صدایی که با تک تک صدای قطره هایش به ما چگونه زندگی کردن را می آموزد.
   آسمان،آسمانی که با هر یک از ابر هایش تضاویر زندگی را به ما نشان می دهد و با خنده هایش رعد و برق می زند.
باد،زمانی که بوی باد به مشام میرسد ذهنمان را به آن خطاب میدهیم و غرق صدای زوزه ی باد می
«٧٤»یَخْتَصُّ‌ بِرَحْمَتِهِ‌ مَنْ‌ یَشاءُ وَ اللّهُ‌ ذُو الْفَضْلِ‌ الْعَظِیمِ‌ (خداوند)هرکه را بخواهد به رحمت خویش اختصاص دهد و خداوند صاحب فضل بزرگ است. نکته‌ها: این آیه،تصوّر غلط‍‌ یهود را که خداوند هیچ قومى را مانند یهود مورد لطف خویش قرار نمى‌دهد،نفى کرده و مى‌فرماید:خداوند بهتر مى‌داند چه کسى را
ادامه مطلب
عبدالکریم بن عتبه  گویداز حضرت صادق ع شنیدم که میفرمود هرکه پش از زدن افتاب و هن پیش غروب افتاب ده بار لااله الا الله وحدهلا شریک له   له الملک وله الحمد  یحی  ویمیت و بمیت و یحیی وهو حی لا یموت بیده الخیر و هو علی کل شی   قدیر  کفاره گناهان انروزش گردد   2 امام صادقع فرمود رسواخدا  ص. فرمود هرکه نماز صبح بخواند و پبش از انکه زانو ها راحرکت دهد یعنی از انحال که در وقت سلام نماز داشته تغییر نکند ده بار بگوید لا اله الا الله وحده  لا شریک له المل
ونیز امام صادق ع فرمود  در انچه خدا با موسی مناجات کرداین بود که فرمود ای موسی مرا در هیچ حالی فراموش مکن زیرا که فراموش کردن من دل را میمیراند  12 و نیز حضرت صادق ع فرمود خدای عزوجل فرماید ای فرزند ادم مرا در میان مردم یاد کن تا من تو را در میان گروهی بهتر یعنی فرشتگان یا کنم   شرح فیض ره گوید شاید مقصود از ذکر در ملای ستایش او باشد بطوری که مردم بشنوند و انها را بیاد خدا اندازد و مجلسی ره گوبد این خبر را عامه نیز روایت کرده اند ومقصود از گروه به
 فضیل بن یسار گوید بامام باقر علیه السلام عرضکردم خدای عزوجل در کتابش. فرماید و هرکه اورا زنده کند یا  گویا همه مردم را زنده کند گویا همه مردم را زنده کرده است فرمود یعنی اورا از سوختن. و سوختن و غرق شدن نجات دهد  عرضکددم کسیکه اورا از گمراهی اورا از گمراهی بسوی هدایت برد چگونه است فرمود  این تاویل اعظم ایه است  یعنی  ایه شامل این معنی هم است واین معنی مهمتر و عالیتر از معنی اولست1 سلیمان بن خالد گوید بامام صادق  ع عرضکردم من خانواده یی دارم ک
هشام بن سالم گوید شنبدم. حضرت صادق ع میفرمود خدای عزوجل فرماید بجنگ با من اعلان دهد انکس که بنده مومن مرا ببازارد از خشم من اسوده خاطر باشد انکس که
 بنده مومن مرا گرامی داردو اگر در میانه مشرق و مغرب زمبن افربده از افریده هایم جز یک مومن و یک پیشوای عادلی با او نباشد من بعبادت اندو از تمامی انچه در زمبنم افربدم بی نیاز باشم و هر اینه هفت اسمان و هفت زمین بخاطر او بر پا باشند برای اندو از ایمانی که دارند ارامشی  فراهم سازم که نیازی به ارامش دیگر
ابن فضیل از امام ع پرسیدم بهترین وسیله تقرب بندگان. بخدای عزوجل اطاعت خدا واطاعت رسول واطاعت والیان امر است امام باقر ع فرمود دوستی ما ایمان و دشمنی ما کفر است 12 اسماعیل بن جابر گوید بامام باقر ع عرضکردم. دین خودم را که خداب عزوجل را بان میپرستم.بشما عرض کنم فرمودبگو عر ض کرد،م گواهی دهم که شایسته پرستشی جز خدای یگانه بی انباز نیست و محمد بنده او و فرستاده اوست وانجه از جانب خدا اورده اعتراف دارم علی امامست وخدا اطاعتش را واجب ساخته وبعد از ا
خداوند عزوجل در آیه 44 سوره اسراء می فرماید: (تُسَبِّحُ لَهُ السَّمَوَاتُ السَّبْعُ وَالْأَرْضُ وَمَنْ فِیهِنَّ وَإِنْ مِنْ شَیْءٍ إِلَّا یُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَلَکِنْ لَا تَفْقَهُونَ تَسْبِیحَهُمْ إِنَّهُ کَانَ حَلِیمًا غَفُورًا) " آسمانهای هفتگانه و زمین و همه کسانی که در آنها هستند، همه تسبیح او را می گویند، هر موجودی تسبیح و حمد او را می گوید ولی شما تسبیح آنها را نمی فهمید. او بردبار و آمرزنده است. " این آیات مبارک ما را با مسئله ای آ
{دلایل عقلی امامت و مهدویت - شماره 28}
 
برهان لزوم ضمانت اجرایی در قانون الهی (بخش اول)
 
هر عاقل منصف و محقق در می‌یابد که جهان ساخته خدای دانا و حکیم است که همه چیز را بر اساس تدبیر به وجود آورده است. خداوند عزّوجلّ بر اساس این دانایی و حکمت برای رسیدن بشر به سعادت جاودان، دو رکن اساسیِ عملی را پیش روی بندگان قرار داده که تمسک و عمل به این دو رکن، پایه و اساس رستگاری است:
رکن اول: قوانین و روش عملی محکمی را جهت نیل به سعادت دنیا و آخرت بندگان، ار
 خداب عروجل راههای هدابت را به بندگانس خبر داوه ودر ان راههاب. ایشان  چراغ بر افراشته ودستور داده که چگونه راه پیمانیندوفرموده همانامن امرزنده کسی باشم که توبه کند وایمان اورد و عمل صالح نماید و انگاه هدایت پذبرد83سوره 3 و فرموده و خدا فقط از پرهیز گاران.   می پذیرد پس هرکه خدای عزوجل را نسبت بانچه امرزش فرموده. پرهیزکار باشد همان خدای عزوجل را با ایمان بانچه محمد صلی الله علیه واله اورده ملاقات کند هیهات  هیهات که مردمی از دست رفتندو مردند
فریشتگان گفتند: «بارخدایا، این آدمیان در زمین بدین خردی خواهند بود یا مه ازین گردند؟» خدای تعالی گفت: «لابل من ایشان را کالبدهای بزرگ گردانم.» 
فریشتگان گفتند: «یارب، درین زمین چگونه گنجند بعد ما، که اکنون بدین خردی روی زمین ازیشان پر برامده؟» خدای گفت عزّوجلّ: «فریشتگان من، من به‌دانم که ایشان را چون باید داشت در زمین. ایشان را جمله در زمین فرو نیاریم. لابل من ایشان را به چهار گروه دارم. گروهی را در اصلاب پدران و گروهی را در ارحام مادران و گ
حضرت صادق ع فرمود خدای عزوجل بموسی فرمود در شب وروز مرا بسیار یادکن و هنگام ذکر  من خاشع باش و بهمنگام بلایم شکیبا باش و پیش ذکر من اسوده باش چون باذکر من دل اسوده شود و مرا بپرست وچبزی را شریک من قرار مده باز گشت بسوی من است ای موسی مرا برای روز درماندگی ذخیره خود ساز و گنج کردارهای شایسته و پاینده خودرابمن بسپار حدیث 10 ونیز انحضرت ع فرمود خدای عزوجل بموسی فرمود زبانت را دنبال دلت قرار تا سالم بمانی و در شب و روز بسیار یاد کن وگناه را از کان و
 حضرت باقر ع فرمود بدرستیکه خدای عزوجل د ست دار.د اشکار کردن سلام. 6 حضرت صادق ع فرمود. بخبل کسی است که از سلام. کردن  بخل  کند 7 ابن قداح  گوید حضرت صادق ع فرمود هر گاه یکی از شما ها سلام کند باید بلند سلام کند  و نگوید من سلام کردم و جواب مرا ندادندزیرا شابد سلام کرده و انها نشنیده اند. جون یکی از شماهاجواب سلام گوید باید بلند جواب دهد ومسلمانی. نگوبدکه من سلام. کردم و بمن جواب ندادند سپس فرمو دعلی ع همیشه میفرمودخشم نکنید  کسی را هم  بخشم نباور
وقتی که آدم(ع) داود (ع)را دید...
از ابوعبدالله علیه السلام نقل کرده اند که از حضرت درباره  نخستین کتاب آسمانی که در روی زمین نوشته شده سوال شد حضرت فرمود: خداوند عزوجل فرزندان آدم را جلو چشمانش ظاهر ساخت. وقتی که آدم داود را دید,عرض کرد:خداوندا,این شخص کیست که او را پیامبر کرده ای و عزت به وی داده ای,ولی عمرش را کوتاه کرده ای.خداوند به آدم وحی کرد...+
ادامه مطلب
وقتی که آدم(ع) داود (ع)را دید...
از ابوعبدالله علیه السلام نقل کرده اند که از حضرت درباره  نخستین کتاب آسمانی که در روی زمین نوشته شده سوال شد حضرت فرمود: خداوند عزوجل فرزندان آدم را جلو چشمانش ظاهر ساخت. وقتی که آدم داود را دید,عرض کرد:خداوندا,این شخص کیست که او را پیامبر کرده ای و عزت به وی داده ای,ولی عمرش را کوتاه کرده ای.خداوند به آدم وحی کرد...+
ادامه مطلب
پرسش از دوستی اهل بیت علیهم السلام در قیامت
شیخ مفید و شیخ طوسی رضوان الله علیهما روایت کرده‌اند:
✍ ۵- وبهذا الاسناد قال: قال رسول الله صلى الله علیه وآله وسلم: لا یزول قدم عبد یوم القیامة من بین یدی الله عزوجل حتى یسأله عن أربع خصال: عمرک فیما أبلیته، ومالک من أین اکتسبته وأین وضعته، وعن حبنا أهل البیت. فقال رجل من القوم: وما علامة حبکم یا رسول الله ؟ فقال: محبة هذا، ووضع یده على رأس علی بن أبی طالب علیه السلام.
رسول خدا صلی الله علیه و آله فر

حکمت سجدۀ شکر بعد از نمازها و اثر آن
عنْ أَبِی الْحَسَنِ الرِّضَا علیه السلام قال السَّجْدَةُ بَعْدَ الْفَرِیضَةِ شُکْراً لِلَّهِ تَعَالَى ذِکْرُهُ عَلَى مَا وَفَّقَ لَهُ الْعَبْدَ مِنْ أَدَاءِ فَرِیضَتِهِ وَ أَدْنَى مَا یُجْزِی فِیهَا مِنَ الْقَوْلِ أَنْ یُقَالَ شُکْراً لِلَّهِ شُکْراً لِلَّهِ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ قُلْتُ فَمَا مَعْنَى قَوْلِهِ شُکْراً لِلَّهِ قَالَ یَقُولُ هَذِهِ السَّجْدَةُ مِنِّی شُکْراً لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلّ
بنام خداوند قادر ز هیچ
خداوند فکر و خداوند ایج 
خداوند افراد ایجی تبار 
هنر با هنرمند گرددبسیج
با سلام به همه کسانی که زادگاه خودشان و یا پدرانشان ایج بوده و این افتخار بزرگی است که منسوب به ایج باشیم و این وب لاگ اختصاص دارد به هنرمندان ایج اعم از :
شاعران 
بازیگران 
ورزشکاران 
خطاطان
نویسندگان 
ایده های برتر 
مدال آوران 
حافظان 
متفکران 
اندیشمندان 
دانشجویان برتر 
دانش آموختگان برتر 
مدرسان برتر 
صنف های برتر 
مشاغل برتر 
خیرین 
و.....
بنام خداوند مهر خداوند نیک خداوند آگاهی
سلام
عرض احترام دارم خدمت. همراهان عزیز مبحث شعر و قوالب آن
جلسه چهاردهم با اندکی تاخیر به روز رسانی شد. 
از اینکه در ارائه این مطلب وقفه ایجاد شده، عذرخواهی می کنم. 
از اینکه در این راه، مشوق. و همراه ما هستید، از شما تشکر می کنم. 
با عشق و مهر
مریم راد " واژه
سر آغاز
به نام خداوند جان آفرین............حکیم سخن در زبان آفرین
خداوند بخشنده دستگیر..........کریم خطابخش پوزش پذیر
به درگاه لطف و بزرگیش بر..........بزرگان نهاده بزرگی ز سر
به امرش وجود از عدم نقش بست........که داند جز او کردن از نیست هست؟
 
بوستان حضرت سعدی،در نیایش خداوند،سرآغاز.
 
 
 فضل بن عثمان مردای گوید از حضرت صادق ع شنیدم که رسول خدا ص فرمود چهار خصلت  است که در هرکه باشد هنگام ورود به پیشگاه  خداوند پس از انها هلاک نگردد مگر انکه سزاوار هلاکت باشد بنده اهنگ کار خوب کند  که انرا   انجام دهدکه اگر  انرا نکند بک حسنه خواوند برای او بنویسد بخاطر حسن نیت او واگر انرابکند خداوند برایش ده حسنه بنویسد بنده اهنگکار بد کند که ان را انجام دهد پس اگر انجام ندهبد چیزی بر او نوشته نشود و اگر بجا اوردتا هفت ساعت مهلتش دهند و فرش
اسحاق بن فروخ گوید حضرت صادق ع فرمود ای اسحاق بن فروخ هر که ده بار بر محمد وال محمد صلوات بعرستد خواوند و فرشتگان او صد بار بر او صلوات فرستد ایا گفتار خدای عزوجل رت نستبده ای که فرماید و اوست انخدا وندی که رحمت یا درود فرستد بر شما او و فرشتگانش تا برون ارد شمارا از تاریکیهابسوی روشنایی وبوده است بمومنان  مهربان سوره احزاب ایه 43 توصیح استشهاد  بایه شریفه براب اثبات اب معنااست این معنا است که چگونه خداوند فرشتگان صلوات ودرود بر کسی فرستد ودر
ازم پرسید به نظرت خدا برای چی دیده نمیشه؟
قبل از اینکه من بخوام جوابمو بگم خودش گفت: 
خداوند از شدت ظهوره که دیده نمیشه!

+فکر کنید بهش.
اینَما تُوَلّوا فَثَمَّ وَجهُ اللهِ
به هرکجا که رو کنید به خداوند رو کرده‌اید.  ۱۱۵ بقره.
+عنوان: جمله‌ی خداوند به حضرت موسی علیه‌السلام که درخواست دیدن خدا را داشت. آیه ۱۴۳ اعراف.
توکل چه کلمه زیباییست...
اجازه دادن به خداوند که خودش تصمیم بگیرد
تنها خداوند است که بهترینها را برای بندگانش رقم میزند
فقط بخواهیم و آرزو کنیم، اما پیشاپیش شاد باشیم 
ایمان داشته باشیم که رویا هایمان همچون بارانی در حال فرو ریختن اند
چرا که خداوند نه به قدر رویاهایمان بلکه به اندازه ایمان و اطمینان ما انسانهاست، که میبخشد.
{اهمیت و چرایی دعا برای ظهور - شماره 27}
 
مداومت بر دعا و توجه به آن
 
 حضرت باقر(ع) میفرمایند: به خدا سوگند هیچ بنده‏ اى در دعا پافشارى و اصرار به درگاه خداى عزوجل نکند جز اینکه حاجتش را برآورد.(اصول کافی، ج ٤، ص ٢٢٤)
حضرت صادق(ع) می‏فرمایند: خداى عزوجل اجابت نکند دعائى که از روى دل غافل باشد، پس هرگاه دعا کردى به دل توجه کن و یقین داشته باش که اجابت شود.(اصول کافی، ج ٤، ص ٢٢١)
 
طبق روایات، دعای روزانه برای فرج، امری ضروریست؛ اما این دعا کردن، ماد
«١٩»إِنَّ‌ الدِّینَ‌ عِنْدَ اللّهِ‌ الْإِسْلامُ‌ وَ مَا اخْتَلَفَ‌ الَّذِینَ‌ أُوتُوا الْکِتابَ‌ إِلاّ مِنْ‌ بَعْدِ ما جاءَهُمُ‌ الْعِلْمُ‌ بَغْیاً بَیْنَهُمْ‌ وَ مَنْ‌ یَکْفُرْ بِآیاتِ‌ اللّهِ‌ فَإِنَّ‌ اللّهَ‌ سَرِیعُ‌ الْحِسابِ‌ همانا دین(مورد پذیرش)نزد خداوند،اسلام(و تسلیم بودن در برابر فرمان خداوند)است و اهل کتاب اختلافى نکردند،مگر بعد از آنکه علم(به حقّانیت اسلام)برایشان حاصل شد،(این اختلاف)از روى حسادت و دشمنى م
با دقت نگاه کن در هرجا هر چیزی که رشد میکندخداوند حضور داردچرا که تنها خداوند است که رشد میکنددر هر چیز قابل رشد خدا حاضر استوقتی برگی جوان بر درختی ظاهرمیشود،خداوند است که در او رشد میکندوقتی اشک از چشمان زن  یا مرد فرو میچکداین خداوند است که می گریددر هر کجا که زندگی جاری است خدا هم هستخوب گوش کنیدنزدیک تر بیاییدبا دقت احساس کنید آگاه باشیدشما در سرزمین مقدس هستید
 
مریم کریمی 
اسفند 1398
 
...حَدَّثَنِی جَعْفَرُ بْنُ یَحْیَى الْخُزَاعِیُّ عَنْ أَبِیهِ قَالَ: دَخَلْتُ مَعَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع عَلَى بَعْضِ مَوَالِیهِ یَعُودُهُ فَرَأَیْتُ الرَّجُلَ یُکْثِرُ مِنْ قَوْلِ آهِ فَقُلْتُ لَهُ یَا أَخِی اذْکُرْ رَبَّکَ وَ اسْتَغِثْ بِهِ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع: «إِنَ آهِ اسْمٌ مِنْ أَسْمَاءِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ فَمَنْ قَالَ آهِ فَقَدِ اسْتَغَاثَ بِاللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى.»
 التوحید (للصدوق)، ص۲۱۹
 
جعفر بن
هر طور که فکر می‌کنم از حکمت خداوند به دور است.
از عقلانیت هم به دور است...
اصلا از همه چیز به دور است!!!
در جنگی خصمانه مقابل دشمن، پیروز شوی و خاکت را پس بگیری
فرماندهان زیادی شهید شوند درست...
دوستداران حق، نوربالا زنان در دامان سید الشهدا جای بگیرند، درست...
اما خداوند همه خوب‌ها را ببرد و کسی دیگر نماند؟!
کسی به خوبی آنان که رفته‌اند نماند که بار روی زمین مانده را بردارد؟!
یعنی هر چه امثال شهید همت و باکری و باقری و ... بودند رفتند و پرکشیدند و
امام صادق ع فرمود در انچه خدای عزوجل بداود وحی فرمود این بود که ای داود چنانکه نزدبکترین مردم بخدا متواضعانند ودور ترین مردم از خدا هم متکبرانند  ابو بصیر گوید در سال وفات امام صادق ع خدمت موسی بن جعفر ع رسیدم و عرض کردم قربانت چرا شما گوسفندی کشتید در صورتیکه فلانی شتر کشت فرمود ای ابا محمد همانا نوح ع در کشتی نشست و هرچه خدا خواهد در کشتی بود انسان و حیوان و متاع بسیاری بود و کشتی ماموریت داشت وگردخانه کعبه طواف  کرد همان طواف نسا بود ونوح 
شرح دعای روز شانزدهم ماه رمضان



 
اللهمّ وَفّقْنی فیهِ لِموافَقَةِ الأبْرارِ                            خدایا توفیقم ده در آن به سازش کردن نیکان

وجَنّبْنی فیهِ مُرافَقَةِ الأشْرارِ                                  و دورم دار در آن از رفاقت بدان

وأوِنی فیهِ بِرَحْمَتِکَ الی دارِ القَرارِ                          و جایم ده در آن با مهرت به سوی خانه آرامش

بالهِیّتَکِ یا إلَهَ العالَمین                  
حکیمی را پرسیدند:چندین درخت نامور که خدای عزوجلّ آفریده است و برومند، هیچ یک را «آزاد» نخوانده اند مگر «سرو» را که ثمره ای ندارد؛ در این چه حکمت است؟گفت: هر درختی را ثمره ای معین است، که به وقتی معلوم، به وجود آن[ثمره] تازه آید، و گاهی به عدم آن پژمرده شود. و سرو را هیچ از این نیست و همه وقت خوش است؛ و این است صفت آزادگان... گلستان سعدی
 حصرت صادق ع فرمود رسولخدا ص فرمود بترسید از دعای ستمدیده و مصلو،م زیرا که ان از ابرها و پرده های مانع از دعا بالا رود تا خدای عزوجل در ان بنگرد و فرماید آن را بالا برید تا برای او اجابت کنم و بپرهیزید از نفرین پدر که ان از شمشیر برنده تر است 
 
 
امام صادق(ع) فرمود: غذا دادن به یک مومن در روز عید غدیر ثواب اطعام یک میلیون پیامبر و صدیق (در راس آنها خود ائمه معصومین) و یک میلیون شهید (در راس آنها حضرت عباس و شهدای کربلا) و یک میلیون فرد صالح در حرم خداوند را دارد. (بحار ج۶ ص ۳۰۳)
در جای دیگر ایشان فرمودند: غذا دادن به یک نفر در این روز مانند غذا دادن به همه پیامبران و صدیقان است. (مفاتیح الجنان ص۵۰۰) به گونه ای که امام صادق(ع) اصلاً این روز را روز اطعام الطعام نامیدند. (بحار ج۹۵ ص۳۲۳)
امام صا
علی بن الحسین ع می فرمود من خوشم میاید از مردی که هنگا،م غضب بردباری اورا در یابد      اما باقر ع فرمود خدای عزوجل شخص با حیای خویشتن دار را دوست وارد  رسولخدا ص فرمود خدا هیچگاه کسی را بسبب جهل عزیز نساخته وب سبب بردباری دلیل نداشته است
در بیست و هفتمین روز از ماه مبارک رمضان ، توضیح می دهیم: “همانگونه که دکتر صلاح بیمار را هرچه که هست ، قلمداد می کند ، بنابراین خداوند متعال هر چه را برای ما دارد بهتر می کند.” کمتر به یک و بیشتر به یکی می دهد و ما نباید اعتراض کنیم. اگر روح را پیدا کنیم که از آنچه خدا به ما می دهد راضی باشیم ، خداوند از ما راضی خواهد بود. اما اگر در دل خود شکایت کنیم که خداوند عده ای به ما داده است ، این بدان معنی است که خداوند نیز از ما…
ادامه این نوشته در کانال ت
خداوند، خود دلیل بر خویشتن است. به اوست که جهان قائم است و به اوست که می‌توان جهان را شناخت. و خلیفۀ او بر زمین کثرات و رنج‌ها، انسان است. انسان مظهر نمایش اوست؛ اگر به او نظر کند و جز او نبیند. و شهید نظر به وجه الله می‌کند و در خون خویش، دلیلی ست بر وجود خداوند. 
هر که تمنای دیدار خداوند را دارد به شهید بنگرد که چگونه با جان خویش به او اشاره می‌کند.
هرروزبا قرآن و حدیث: پیامبر رحمت و مهربانی فرمود :
هنگامی که مردم دسته جمعی گناه کنند خداوند بلایی فراگیر و همگانی بر ایشان نازل فرماید تا متنبه شوند و توبه کنند 
هنگامی که امر به معروف و نهی از منکر فراموش و ترک شود خداوند آن قوم را خانه نشین میکند 
و هنگامی که یاد وذکر خدا از دلها بیرون رود خداوند ترس از مرگ رابین آنها زیاد کند تا خوشی دنیا را نبینند 
اصول کافی/ جلد ۴ /ص ۱۴
 سدیر گوید من و ابو بصیر و یحیای بزاز و داود بن کثیر در مجلس نشسته بودیم که امام صادق علیه السلام با حالت خشم وارد شد چون در مسند خویش قرار گرفت فرمود شگفتا از مردمیکه گمان میکنند ما غیب میدانیم کسی جز خدای غزو جل غیب نمیداند من میخواستم فلان کنیم را بزنم او از من گریختو من ندانستم که در کدام اطاق منزل پنهان شده است  سدیر گوید چون حصرت از مجلس برخاست و بمنزلش رفت من و ابو بصیر و میسر خدمتش رفتیم و عرض کردیم قربانت گردیم آنچه در باره کنیزت فرمو
 امام صادق ع میفرمود همانا رحم بعرش اوبخته و میگوید بپیوند ببر از   هر که از من ببرد  وان رحم ال محمد ست که خدای عزوجل فرماید کسانیکه انچه را خدا امر بپبوندش فرموده  پیوست میدهند 27 سوره 13 و رحم هر خوبشاوند است  شرح اویختن رحم بعرش کنایه از در خواست حق خوبش است در حضور پروردگار و سرعت اجابت او
بسم الله الرحمن الرحیم
 
گاهی آدمی با خود می اندیشد که وقتی خدای به این بزرگی هست
وقتی خداوند آسمانی به این بزرگی خلق کرده است
اگر آدمی سؤالی در مورد خلقتی دارد
آیا بهتر است از خالق بپرسد
یا از مخلوق....
 
کلا اینکه چرا انسان ها در جایی که خالق شان وجود دارد
درب خانه مخلوق را می زنند
به نظر
بواسطه جهل است...
 
همان ما قدر الله حق قدره....
 
و نکته جالب دیگری که هست این است که
حضرت موسی علیه السلام
در مقابل فرعون
هیچ نداشت و دست اش خالی خالی بود...
ولی خ
امام صادق(علیه السلام):محمدبن مسلم روایت میکندازامام صادق که فرمود:همانا پیش از قیام قائم نشانه هایی خواهدبودازجمله:آزمایش (به گرفتاری) ازجانب خدای تعالی برای بندگان با ایمان. عرض کردم آن آزمایش چیست؟ فرمود:همانا فرمایش خدای عزوجل است که "وحتما شمارابه چیزی از ترس وگرسنگی وکاهش درمالها وجانهاوفرزندان خواهیم آزمودوبردباران رابشارت ده.آیه ۱۵۵بقره" آن حضرت فرمود:حتما شماراخواهیم آزمودیعنی مؤمنان را به چیزی ازترس ازپادشاهان فلان خان
 جمیل بن دراج گوبد از امام صادق ع این قول خدای جل ذکره را پرسیدمو بترسید از خدایبکه بنام وی از هم دگر تقاضامبکنید و از بریدن خویشاوندیها پروا کنید که خدا مراقب شماست 20 سوره 4 فرمود ان ارحام مردم است که خدای عزوجل بصله ان امر فرموده وبزرگش داشته مگر نبینی که انرا در ردیف خود قرار داده است
  که شما را بدنیا تشویق مبکند بخدا سوگند اگر شما بهمان حالی که بان خودتان را  توصیف کردید میماندید هر اینه فرشتگان دست در دست شما.میگذاردند بدون وسیله روی اب راه میرفتید و اگر نبود که شما گناه میکنید سپس از خدا امرزش ان گناه را خواهیدهر اینه خداوندخلقی را میافربد تا گناه کنند و سپس ار خداامرزش خواهند و خداوند انها را بیامرزد و براستی مومن در گناه افتد یا بامتحان در گناه گرفتار شود و بسیار توبه کندایا نشنیده ای گفتار. خدای عزوجل که فرمایدو هم
امیرالمومنین ص فرمود بر هر بنده یی چهل پرده کشیده  شده تا وقتی چهل گناه کبیره مرتکب شود چون مرتکب چهل کبیره شد پردها از او برداشته شود وانگاه خدا بان فرشته ها وحی فرماید که بنداه ام را با بالهای خود بپوشاند فرشتگان اورا با بالهای خود بپوشاند سپس ان بنده کارزشتی را نگذارند جز انکه مرتکب شود تا انجا که با ارتکاب زشتکاری میان مردم ببالد انگاه فرشتگان گویند پروردگارا این بنده تو هر عملی را مرتکب میشودو ما از کردار او خجالت میکشیم خدای عزوجل بان
ابن ابی نصر گوید از حصرت رضا   علیه السلام راجع بقول خدای عزوجل و ای گروندگان از خدا باک داشته باشید و با صادق ان باشید پرسیدم فرمود صادق ان همان امامان و باور دارنگان اطاعت ایشانند صادق و صدیق همان اما مانند بواسطه  بواسطه اطاعتشان خدا را 
امام صادق ع فرمود هر که لباس زمستانی یا تابستانی ببرادش بپوشاند سزاوار است خدا اورا از جامه های بهشتی پوشاند وسخی های مردن را بر او اسان کند ودر قبرش بر او ،شایش  دهد و چون اژقبر از در اید فرشتگان با مژدگانی از او ملافات کنند ابن است  قول خدای  عزوجل در کتابش و فرشتگان به پیشواز انها روند که امروز است ان روزی که بشما وعده داده شد 103 سوره 21  
ابی یعقوب گوید شبی محمد بن فرج  را پیش از مرکش در برابر امام هادی ع دیدم حضرت باو نگریست  و او فردا بیمارشد چند روز کهبیماریش گذشت  بعیادتش  رفتم سنگین شده بود بمن خبر داد که امام برای او پارچه فرستاد ه و او انرا در همان پارچه کفن کردند ابن یعقوب گوید امام هادی ع همراه ابن  خضیب دیدم ابن خضیب بحضرت عرضکردراه برو قربانت گردم فرمود تو چلوتری چهار روز بیشتر نگذشت که چوبهای شکنجه را بپای ابن خضیب گذاردند و سپس خبر مرگش رسید واز او روایت شده که چو
 امیر المومنین علیه السلام فرمود علامت مشتاق بثواب ا خ ر ت بی رغبتی زاهد نسبت بدنیا  از آنچه خدای عزوجل  برایش از از دنیا قسمت کرده  کاهش ندهد   اگرچه زهد کند و حرص شخص حریص بر شکوفه دنیای نقد برایش افزونی  نیاورد اگرچه حرص زند  پس مغبون کسی است که از بهره  آخرت خود محروم ماند 
ابو بصیر گوید از حضرت صادق ع از تفسیر گمتار خدای عزوجل پرسیدم که فرماید همانا انانکه پرهیز گاری کردند و هرگاه شبطان رخگذری خود را بدانهاسابد یاد اور شوند وبناگاه بینا شوند سوره اعراف ایه 201 فرمود او بنده ای است که اهنگ گناه کند سپس یاد اور از خدا شود و خود داری کند پس اینست گفتارش که فرمابد و یاد اور شوتو و بنا گاه بینا شود
                      
حضرت صادق ع فرمود در هر خانه که قران خوانده شود وذکر خدای عزوجل شود برکت ان خانه زیاد گردد و فرشتگان در تن خانه ایند و شیاطین از ان دوری کنند وبرای اهل اسمان بدر خشید چنانچه ستاره فروزان برای اهل زمین میدرخشبد واما خانه ایکه خوانده نشود وخدا در ان خانه ذکر نشود  برکتش کم شود و فرشتگان از ان دوری کنیدوشیاطین در ان خانه درایند    ایند بتحقیق ریول خدا ص فرموده ایا شما را اگاه نکنم به بهترین کارهایتان که در درجات شما از همه کارها یتان که در در درج
حضرت صادق ع فرمود هر که از برادردینی حود مشورت کند و از او رای خالص و بی قرضانه باو نده خدای عزوجل رای یعنی عقل و تدبیر اورا بگیرد اما حدیث 6 سماعه گوید شنیدم حضرت صادق ع میفرمود هر مومنی که با برادر مومنش دنبال حاجتی از او برود وبرای او!مصلحت اندیشب نکند بخدا ورسلش خیانت کرده
✍️امام علی(ع) در خطبه‌اش فرمودند:
به خداوند پناه می‌برم از گناهانی که نیستی را نزدیک می‌کند. یک نفر گفت آیا گناهانی هست که فناء را نزدیک کند؟ فرمودند: بله قطع رحم. به درستی که خانواده‌ای که با هم جمع شوند و مواسات نمایند با یکدیگر، خداوند رزق آن‌ها را زیاد می‌فرماید. و خانواده‌ای که از هم جدا شوند و از یکدیگر ببرند خداوند ایشان را از توسعه در رزق و طول عمر محروم می‌فرماید هر چند اهل تقوی باشند!
این روزها خیلی به تغییر سبک زندگیم فکر میکنم. به اینکه اهداف جدیدی برای خودم تعریف کنم و برم دنبالشون. در آستانه 33سالگی نگاهم به زندگی این هست که هیچ وقت برای ایجاد تغییر توی زندگی دیر نیست و اگر پنجاه سالمون هم شده باشه و احساس کنیم مسیری رو داریم اشتباه میریم نباید از آینده ناامید باشیم و سعی کنیم مسیرمون رو اصلاح کنیم. نگاهی که متاسفانه توی خیلی از آدم های دور و برم نمیبینم. نمیدونم اگر من هم توی سن و سال اونا بودم آیا مثل اونا فکر میکردم یا
 عبدالرحمان بن آبی عبدالله گوید بامام صادق ع  عرصکردم منکر امر امامت از خاندان بنی هاشم و دیگران برابرند فرمود مگو  منکر بگو جاحد از خاندان بنی هاشم و دیگران ابوالحسن علی بن اسماعیل میثمی گویدمن باره فکر کردم و قول خدای عزوجل درباره برادران یوسف بیادم افتاد و قعر فهم وهم  له منکرون 58 سوره 12 یوسف آنها را شناخت واگنها یوسف را منکر بودند و نشناختند  شرح فرق منکر واحد اینستکه منکر در برابر  عارف و عالم بکار میرود یعنی کسیکه چیزیرا نشناخته ندا
گاهی در مواقع بیکاری به خلقت های خداوند فکر می کنیم به این خلقت هایی که انسان را شگفت زده می کند.
از جمله این نعمت ها این است که خداوند ما را به گونه ای خلق کرده است که ما هم می توانیم یک گوینده را خلق کنیم که می تواند به کسانی که سخنان آن را می شنوند رسم زندگانی را بیاموزد.
نام آن گوینده کتاب است.
حضرت صادق ع فرمود رسولخدا ص فرمود هیچ مددمی نباشد که در انجمنی گردهم ایند ونام خدای عزوجل را نبرند وبر پیغمبر صلوتت ص نفرستند جز اینکه ان مجلس مایه حسرت و زیان بر انها باشد  6 حضرت صادق ع فرمود ذکر خدا در هنگامیکه بول میکنی عیب ندارد زیرا ذکر خدا در هر حالی نیکو است پس از ذکر خدا خسته مشو
سعدی علیه الرحمه می فرماید:
کسی مژده پیشِ انوشیروانِ عادل آورد. گفت: "شنیدم که فلان دشمنِ ترا، خدای عزّوجلّ برداشت."
گفت: "هیچ شنیدی که مرا بگذاشت؟"
اگر بِمُرد عدو، جایِ شادمانی نیست
که زندگانیِ ما نیز جاودانی نیست

پی نوشت1:
این گل زیبا تقدیم به شما...

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها